Klesbransjen er en av verdens største, men hvor mye vet vi egentlig om den?
Jeg, Mette Møller er klesdesigner og har drevet mitt eget merke i over 20 år. Min kollega Martine er markedsansvarlig i min bedrift.
Klespodden tar utgangspunkt i vår kunnskap og erfaring fra bransjen og dagens forbrukersamfunn. Vi vil snakke mye om oss og vår historie, hvordan er det å drive sitt eget merke. Men viktigst ønsker vi å øke bevisstheten rundt klær slik at både du og jeg som forbruker kan gjøre riktige valg for oss og verden.
Du kan høre første episode av klespodden her: Episode 1- BLACK FRIDAY
Hva er Black Friday?
Black Friday er en årlig handledag som tradisjonelt sett skjer dagen etter thanksgiving i USA. De siste 9 årene har vi også hatt denne dagen i Norge. Den markerer starten på julehandelen og mange butikker åpner så tidlig som klokken 03.00 på natten og tilbyr en rekke salgsvarer, ofte begrenset i antall eller tidsrom. Man sier at Black Friday oppstod som en dag der butikkene skulle gå fra underskudd og røde tall til overskudd og svarte tall. Den første Black Friday fant sted under finanskrisen i 1869. Med dette forstår man bedre hvorfor man har denne tradisjonen. Man får fart i økonomien og samtidig gir kundene mulighet til å gjøre gode kjøp rett før jul. Isolert sett er dette en god ting, men vi vet jo alle at dette har spunnet ut av kontroll.
I Norge har vi tatt over denne amerikanske tradisjonen og TEK.NO hadde en artikkel i fjor som viste at vi nordmenn på fredagen alene brukte 2,5 millioner kroner i minuttet! Hvis dette ikke er ille nok så ble det også gjort en undersøkelse av opinion matters for markedsplassen GUMTREE.COM som viser at tre av fem føler seg på en eller annen måte presset til å kjøpe noe på denne dagen.
Hva gjør fast fashion og salgsjaget med mentaliteten til folk og deres forhold til å handle på fullpris?
Black Friday har blitt en av de største handledagene i året, men det er jo ikke bare denne dagen du kan gjøre et godt tilbud. Vi har Black Week og Cyber Monday, sommersalg, mid season sale, vintersalg, 3 for 2 og kampanjer hele tiden. En ting er helt sikkert og det er at alle salgene undergraver næringen og kunden blir vant til å ikke handle med mindre noe er på salg. Kunder føler også på at de må handle når det er salg for å ikke gå glipp av noe, eller at de er ekstra smarte. I sum ender vi opp med å handle mye mer enn hva vi egentlig både trenger og burde.
Hvorfor har det blitt slik?
Fast fashion er billig fra før og har gjort slik at vi hele tiden føler behov for noe nytt. I tillegg har vi råd til å bruke, kaste og kjøpe nytt. Et ønske om å hele tiden ha det nyeste og beste. Fast fashion får oss til å tro at vi er rike, men hvem er det som egentlig tar konsekvensen av dette? De små butikkene, fabrikkarbeidere, miljøet vårt og alle landene som sitter igjen med alt som vesten ikke lenger vil ha og har i god tro gitt til gjenvinning.
Fast fashion og salg gjør at man ikke tar gjennomtenkte valg i kjøpsprosessen. Dette fører igjen til at man ikke gidder å ta like godt vare på klærne sine fordi man alltid har råd til nytt og ønsker også alltid nytt.
Hopper vi fra fast fashion og ser på varer som elektronikk kan man se andre tendenser som også undergraver næringen. Mange går gjerne i butikker for å kikke og kanskje fordi man ønsker å snakke med noen som kan mye om produktet man er ute etter. Man gjør sin reaserch og benytter seg av tilbudet om hjelp. Deretter går man på prisjakt.no eller andre steder for å sjekke om man får produktet billigere en annen plass. Man vil alltid være redd for å bli lurt fordi det kan være er et bedre tilbud rundt neste hjørne. Saken er at de ekstra 300 kr du betaler for produktet i butikken vs på nett har du jo allerede benyttet deg av ved å få all hjelp i butikken. Det blir ekstremt vanskelig å konkurrere om du er en mindre aktør. Det eneste butikkene har igjen å friste med er å tilby de billigste varene og dette er egentlig ikke bra for noen. Butikker og arbeidsplasser blir lagt ned, du kjøper mer enn du trenger fordi du har råd, samtidig som at man på mange måter mister respekten for et produkt ved at man alltid kan kjøpe nytt. Miljøet vårt sliter på grunn av dette.
Går man tilbake til starten, der Black Friday dukket opp for at butikkene skulle gå fra røde til svarte tall så betyr jo det stadige salgsjaget at butikkene alltid trenger å gå fra underskudd til overskudd. En vare eller tjeneste kan ikke bare bli billigere og billigere uten at det har store konsekvenser, men ingen butikker ønsker å være den første som ikke gir seg.
Jeg tror ikke det er forbruksskam vi skal være redde for (som Hennes og Mauritz- direktør gikk ut for å advare mot), men heller respekten for at en vare koster det den koster. Og kanskje hvis vi forstår hvorfor prisen er som den er kan vi slå oss til ro med å betale fullpris.
Hva skal utsalgsprisen på et produkt dekke?
La oss si at et plagget koster 1500 kr.
-25% av disse er moms.
-Materialer og prøver.
-Knapper, tagger, glidelås.
-Ettervask / overflatebehandling.
-Betaling for produksjon / søm / strikk.
-Frakt fra produsent til Norge (Produksjon skjer ofte i alle andre land enn Norge.)
-Toll.
-Leie butikklokaler og strøm.
-Lønn til ansatte.
-Bilder til nettbutikk og fotoshoot med stylist, sminke, hår og modeller.
- Ikke minst reklame. Det koster mye penger å få forbrukeren til å vite om ditt produkt og lang tid til de kanskje ender opp med å kjøpe det.
Og hva sitter man igjen med etter alt dette?
Overskuddet skal også fylle sine poster..
-Skatt
-Utvikling av nye produkter.
-Forbedring og vedlikehold av butikklokaler.
- Utvikling av selve bedriften (Et godt eksempel er investeringer mange må gjøre for å komme i gang med netthandel. Dette er penger man må ta av et overskudd)
-Buffer i tilfelle sykdom, dårlig salgstall, forsinkelser eller feil i produksjonen.
Det er ikke vanskelig å skjønne at når en t-skjorte koster 50 kr er noe veldig feil et sted i produksjonsleddet. Da er det produsert veldig mange for marginene er så lave. Garantert er det kuttet hjørner får å komme så langt ned. Mest sannsynlig er det arbeidskraften og miljøet som får lide.
Det koster å produsere varer og akkurat derfor er det så viktig at både butikker og forbrukere stopper litt opp og tenker på hva konsekvensen av alle disse valgene vi gjør blir.