Mette Møller hjemmeside

Selin


Denne uken presenterer vi Selin. Hun er en 22 år gammel jente som studerer markedsføring og kommunikasjon i tillegg til å jobbe i skobutikken Roccamore. 


Over har Selin på seg Softer than Soft kimono dress i sort til 2700.  Støvlettene er fra Roccamore.

Selin er 163 cm høy og har på seg klær i hhv 44 og 46. Hun er en nydelig jente med en formfull og feminin figur. De strikkede plaggene mine smyger seg selvfølgelig rundt og med kroppen hennes.

Kimono kjolen dekker til bysten hennes og hadde blitt veldig streng og tung om den ikke hadde sittet tett og beskrevet formene hennes. Den A-formede skjørtedelen lager en fin bevegelse når hun går og hennes femininitet kommer til sin rett.



Det som ikke så lett kommer fram på bilder, men som er veldig tilstede i virkeligheten er Selines lette og feminine måte å bevege seg på. Hennes måte å føre kroppen sin på stemmer godt med hennes myke og vennlige framtoning. Med våre selvkritiske øyne, så ser vi sjelden slike verdifulle ting ved oss selv. Du er ikke bare en kropp med vekt og mål, men en helhet som inneholder mer enn dette.

Som designer er det veldig tilfredstillende å lage klær som framhever noe av det beste ved en person. Gode farger, gode linjer og komfort gir trygghet slik at resten av personligheten kan får uforstyrret plass.


På bildet over har Selin på seg Retro long jacket til 2300, Retro trousers til 1550 og Frances slip top i sort til 400,-

Dette settet har jeg i stor grad laget for å passe Selin sin figurtype. Den lange jakken dekker ryggen, rumpe og lår som er generelt store hang-ups. Mange vil dekke og gjemme bort kroppen sin uten å dekke og gjemme den bort. En designutfordring med andre ord :)

Retro jacket dekker og gjemmer til en viss grad. De 4 hektene som lukker jakken foran er plassert i bystehøyde og sitter så tett at jakken ikke spriker i bruk. Beltet bak er der mer for å lage innsving isteden for å knytes rundt som en slåbrok. 

Resultatet jeg vil fram til er linjen foran som går fra skuldrene til hektene i en V og deretter går utover til en omvendt V. Da brytes fronten opp i to, den forlenges og den diffuse X-linjen gjør det feminint. De lange, rette buksene under er med på å understreke dette. Strekker og forlenger. 


På bildet over har Selin på seg Softer than Soft Butterfly sweateri purple til 1550 og Retro trousers til 1550.  Glitterstøvlettene er fra Roccamore


Her har Selin på seg samme bukse som over, men her har vi blåst i å skjule og gjemme. Her er det en god helhet som teller.

Det er mye elastikk i retro buksene og for å ikke la det blir for rundt og mykt, så er bena laget rettere og har søm i pressen foran. Butterfly sweater sitter etter over hoftene og underermene, men er ledig i overdelen. Ton-i-ton detaljene på genseren gjør at den ser mindre ut enn den er. Dvs, underdelen blir forlenget og overdelen forkortet. 

Selv om dette antrekket ikke dekker så mye, så kan det for en større person oftere se nettere ut med mindre enn mer stoff på kroppen. 

Hva som ofte er utfordringen med å veilede kunder i å finne et godt antrekk er i hvilken grad kunden er "på lag" med seg selv eller ikke. Er de på lag er det lettere å finne fine antrekk og vi kan fortelle poeng ved designet som jeg har beskrevet ovenfor. Når det er tall på en størrelse som blir viktigst, da er slaget for en god og bærekraftig garderobe tapt.

Handler du på nett, så er det viktig at du leser informasjonen om produktet, bruker målskjemaet og ser på bildene eller filmene av plagget for å danne deg et så riktig bilde som mulig av hva du kan forvente av et plagg. Er du på ditt eget lag i tillegg, så er sjansene for å treffe blink mye større :)



Fargeglede!

Farger, farger, farger! Hva liker man? Hva kler man? Går man i vante spor eller er man flink til å utfordre seg selv? Eller må man det egentlig?

Når jeg skal lage ny kolleksjon og setter meg ned med fargekartet på garn med over 100 farger, så prøver jeg å møte hver firkant med nye øyne. Hvilke nye fargevennskap kan jeg få til?

På bildene over og under ser du Softer Than Soft long jacket i purple til 2300, Drape singlet i army til 500,  Cropped trousers i pepita til 1850. Glitterstøvlettene er fra Roccamore


Så er det nok med dere som med meg at man har favoritter som sniker seg inn helt "umerkelig" forkledd som noe "helt nytt"!! På et tidspunkt oppdager jeg dem og må tilbake et par skitt. Det er så lett å falle tilbake i vante spor men trives i.

Fargekartet har mange farger, men mange er ogå helt ubrukelige. 20 varianter av grå trenger jeg ikke. Garnprodusenten er italiensk og mange farger blir rett og slett for harde og skarpe for oss her oppe i nord.  Mange av fargene har jeg brukt flere ganger opp gjennom tiden, så de må få en pause. 


Denne sesongen var jeg på full fart inn i komfortsonen igjen :) Burgunderrødt og brunt og sjøgrønt. Eller bedre sagt, blått som enten heller mot rødt eller grønt. Når jeg samlet fargenummerene, så kommer harde fakta opp: 2 brukt i 2016, 1 brukt i 2020, 4 brukt i 2019! Nei, nei, nei. Av erfaring, så blir ingenting bedre ved å bruke for mange farger. Valget for deg som kunde blir for stort. Utvalget må allikevel fange både varme og kalde hudfarger. Her måtte det kuttes ned og snues rundt.

På bildet under ser du Retro jacket i purple til 1600, Drape singlet i army til 500 og Muss skirt i pepita til 1550. Glitterstøvlettene er fra Roccamore


Jeg tok et STORT skritt ut av sonen og så hardt og lenge på lilla. Minner om 80-tallet og friketidens batikk skyller over meg. Hvite bestefarstrøyer ble knytt og farget med Dylons tekstilfarge. Utvalget var meget begrenset, men lilla var en stor favoritt. 

Det tok litt tid før jeg klarte å se fargen med nye øyne. For å få lilla til å komme ut på den mer sofistikerte siden, så måtte jeg åpne øynene for andre "usj" farger. Som den lyse grønne salvie, den underfundige honey og tobacco som er for tilstedeværende til å være blass. Fargelæren trakk inn army-grønn, og som en myk og mørk kontrast brukte jeg brunt.

På bildet under ser du Retro Office jacket i purple til 1850, Drape sweater i army til 1350 og Sweeper trousers i pepita til 1950. Glitterstøvlettene er fra Roccamore


Da jeg endelig fikk hull på lillaboblen, så var det lettere å samle gode kombinasjonsmuligheter. Den italienske leverandøren av ullstoffer hadde noen spennende rutevarianter som ga de enfargede stoffene litt lekenhet og humør. Jerseyen fikk lysere toner siden de skulle lette hele strikkeantrekk og spille en viktig andrefiolin.

På bildet under ser du Softer Than Soft wrap jacket i old green til 1750, Sweeper trousers i pink check til 1950 og Drape sweater i tobacco til 1350. Glitterstøvlettene er fra Roccamore.


Og ser man det, der fikk jeg skviset inn en slags sjøgrønn allikevel ;) Som en slags støttekontakt som passet til alle de andre nykommerene. En som kunne vise alle de nye fargene hvordan Mette Møller universet fungerer. 

På bildene under er høstens lyseste og letteste kombinasjoner og en tydelig kontrast til fargene over som er av det mer pågående slaget. Men det er også slik jeg liker det. En enkel base man kan leke med - eller ikke.

For for første gang på flere sesonger kommer alt også i svart. Og det kan være du er som meg, kler deg i sort, men gledes stort over å se andre briljere med farger :)

På bildene over ser du Stofter than soft puff jacket i salvie til 1650,Drape singlet i tobacco til 500 og Muss skirt i pink check til 1550. Skoene er fra Roccamore.

På bildet under ser du Stofter than softbutterfly sweater i honey og salvie til 1650 og Cropped trousers i pink check til 1850. Skoene er fra Roccamore.

Høstens kolleksjon - RETRO

Høstens kolleksjon er ny og gammel på samme tid. Men spiller det noen rolle når man sikter mot å være tidløs? Eller vil ikke nettopp det være poenget?

Vi snurrer tiden tilbake til januar 2022. Endelig var vi ute av pandemien, folk var sånn nesten tilbake fra hjemmekontor og vi var klare for en helt vanlig hverdag. Tenk så nydelig!

Vår og sommerkolleksjonen er spesielt intrikat å lage for den skal føles like fresh og riktig en kald og klar februardag som en varm solskinnsdag i juli. Løsningen min i år var å få kolleksjonen levert i flere deler, slik at jeg kunne være mer i takt med vær, vind og dine behov og ønsker der og da. En god plan om alt går som det skal ;) og en sårbar plan om det ikke går som det skal. 

Starten av våren ble klønete. Det ble store og uventede forsinkelser av levering av kolleksjonen. Strikkefabrikken hadde "glemt" at vår ordre skulle leveres i januar og ikke mars. I januar skjønner jeg vi vil stå uten essensen av ny kolleksjon i ukesvis før nyhetene vil kommer klumpet sammen og ta luven fra hverandre i mars #thatfeeling

Uansett....Aldri så galt at det ikke er godt for noe. 




I karusellen over ser du de to modellene jeg hostet opp i nødens stund tidlig i vår, Sport jacket og Butterfly sweat.


Jeg dukket ned i lageret mitt og fant noen jakker og kjoler jeg ikke hadde sett på lenge og faktisk hadde glemt jeg hadde. Det var knappejakker fra 2004 kolleksjonen og kjoler med butterflyermer fra 2010. Jakkene var helt fine, mens kjolene hadde blitt liggende for de hadde en svakhet i linningen som burde fikses. Kjolene ble gjort om til gensere og jakkene kontrollerte og frisket opp. Det ble en suksess og fløy ut av butikken fortere enn svint. 


På bildet over viser Malin ny produksjon av gamle modeller Retro jacket (1600,-) og Retro skirt (1550,-) under har hun Drape singlet  (500,-). Når man først skal ha en drakt synes jeg det er fint med ton-i-ton farger. Her den dype og dristig Purple med Brown singlet, eller myke og snille Old green med Sea singlet. Malin er 165 cm høy, er en størrelse 36 og har på seg plagg i størrelse 36.

Dette satte meg på sporet av hva jeg skulle lage i høstens kolleksjon. Absurd nok, så måtte jeg på dette tidspunktet både redde vårkrisa, samtidig være 120% fokusert på høstens kolleksjon. Så flaks i uflaksen eller en satans evne i å se mulighetene når krevende stunder ramler i hodet på deg, så ble deler av løsningen på krisa starten på en ny kolleksjon. 

Jeg plukket fram mønsterpermen fra 2004 og fant de gamle oppskriftene. Med på laget fra 2004 kom et skjørt (retro skirt) og en kjole (retro dress). Samtidig la jeg til noen nye modeller som kledde det faste ribbetrikkede materialet. Strikken min de seneste årene har vært tynnere og mykere. Ribbestrikken blir et fint supplement til disse.


I karusellen over er alle modellene i denne serien.

Så hvilke rolle har disse plaggene jeg har laget? For ingenting blir til "bare fordi". Snarlikt får en annen betydning når du får plagget på, og du tenker - Aha, nemlig. 

Strikkebukser har de siste årene vært en hjemmkontorhit og mine nye ribbestrikkede Retro trousers (1550,-) er en fin overgang fra zoom til kontoret. De ser mindre kosete ut og gir en indikasjon på å være dressbukser med den sydde pressen foran. 

Retro Office jacket (1850,-) og Retro long jacket (2300,-) tenker jeg kan være fine alternativer til dressjakken. Siden materialet er fast og har meget god elastikk, så passer den godt til personer med mye byste og kropp generelt.

Ønsker man et lettere utrykk, om man er av en spedere støpning, så kan Retro jacket (1600,-) og Retro sweater (1500,-) være fine til buksene eller skjørtet. 

Hele poenget er at man utifra kropp, behov og personlighet skal kunne finne en variant av denne serien som passer. Og blir en drakt for mye "styr" så kan man runde hele serien av med en  Retro dress (2550,-), like feminin, versatil og behagelig som alle draktene til sammen.



På bildet over har Selin på seg et sett i fargen Purple, som forøvrig er helt nydelig til henne. Hun er 165 cm høy og har på seg jakke og bukse i størrelse 46. Toppen under er Frances slip top (400,-) i sort. 

Mange mener klærne mine ikke passer til store personer og jeg får kritikk for at størrelsene er for små. Jeg synes Selin er et godt eksempel på at det er feil. Så klart må man velge modell utifra form, materiale og ikke minst personlighet. Det er ikke alle plagg som kler å være store, ikke alle som kler å være små. Materialet i Retro serien har mye kraft i seg, så de trenger litt kraft tilbake. Jeg synes disse plaggene spiller på lag med Selin. Hun får et selvfølgelig og sterkt utrykk. Samtidig får hun fram mye femininitet. 



På bildet over har Teresa har på seg Retro office jacket, Retro trousers og Drape singlet. Jakken kommer med belte, men det betyr ikke at det må knytes foran. Beltet har en viktig, samlende funksjon bak. Jakken er i utgangspunktet rett, med en svak innsving. Når man bruker jakken åpen eller bare hekter den sammenforan , så kan man lage form som er på din egen kropps premisser ved å stramme beltene lett bak. 

Å ha en jakke eller overdel som slutter omtrent der bena begynner forlenger inntrykket av bena. Teresa er også 165 cm høy, er en størrelse 38 og har på seg plagg i størrelse 38.



Ellen kjenner dere fra alle "Ellen" plaggene fra i sommer :) Her har hun på seg Ellen topp (1050,-) i wein. Om man skulle tro jeg har slengt på et par Retro trousers her, så er det feil. Det er nemlig Flerken baggy trousers (1400,-) i brunt. Mye av poenget med klærne mine er at kolleksjonene skal flyte inn i garderoben din sømløst (ordspillfnis ;)) Toppen og buksene er fra i sommer og overføres til en mer høstlig jobbsituasjon med Retro jakkene til.

Dette bildet viser på en fin måte forskjellen i utrykk på de to videre variantene av Retro-jakkene. Den lange til venstre er mer autoritær, mens den til høyre er like formell, men lettere i utrykket. Vanskelig å vite hva som er riktig ermlengde?  På jakken til venstre er de brettet opp, på den til høyre ikke. Hva som er rett for deg bestemmer du.

Ellen er 165 cm høy og er en størrelse 40 til 42. Hun har på jakke i størrelse 42, bukse i størrelse 40 (noen kler at denne sitter mer stramt over rumpe og hofter enn at den er ledig, spesielt om man har litt mer kropp). Ellen topp er i størrelse 42.

Dette er en stor del av hva det handler om å designe klær for meg. Dekke bruksområder og situasjoner, tenke antrekk, kropp, lommebok og livsløp. Alt dette samtidig som du skal se og føle deg FIN!

Håper å se dere igjen om 18 år, Retro's!!!