Mette Møller hjemmeside

Ellen har fått nye kjoler!

Kropp og klær. Veldig enkle to ord som inneholder et hav av variasjoner. Plaggene jeg velger å ha i en kolleksjon er laget utifra positive tilbakemeldinger fra tidligere kolleksjoner og forbedringer som et resultat av det motsatte. Ingen kropp eller personlighet er lik, så det å klare å finne den perfekte kjolen til hver enkelt er en spennende utfordring. Å komme i mål på dette klarer jeg så klart ikke, men det er veldig tilfredstillende hver gang jeg kommer et lite skritt videre.



Ellen viser her de tre kjolene jeg skal snakke om i denne bloggen. Alle kjolene er enkle og rene i snittet, og laget i samme ånd. Samtidig er de konstruert slik at de kan passe forskjellige kropper. Ellen er ca 163 cm høy og er ca størrelse 42 iflg målskjemaet vårt. Allikevel bruker hun disse kjolene i 3 forskjellige størrelser, nettopp fordi fasongene er mer eller mindre på lag med hennes kropp.

Kole nummer 1 er Ruffle cuff dress som hun har på i størrelse 42. Det trenger hun først og fremst fordi hun må ha nok stoff nok til å dekke bysten. 44 ble for stort fordi den ble for lang i livet, 40 for liten for den ble for knapp foran.

Kjole nummer 2 er Summer dress som hun har på i størrelse 40. Den gir passe lengde i overdelen. Den gir en høy livlinje uten at den trekker seg opp i ryggen.

Kjole nummer 3 er Ellens new dress som hun har på i størrelse 38. Her var bystelinjen plassert riktig, samtidig hadde den nok vidde til å rekke rundt. Hun kunne nok også hatt 40 eller 42 i denne også for å få til mer rynker i ryggen, men da hadde den også blitt gradvis lengre og unett.




Ruffle Cuff Wrap dress (2450,-) er en klassisk omslagskjole. Den sitter etter i overdelen og har klokkeformet skjørt. Ermene er smale øverst men har en liten puff nederst ved mansjetten. V-halsen er dyp nok så du ikke føler deg innestengt. Med en underkjole under, så kan den justeres til å dekke kløften en større byste kan lage. 

Siden kjolen har lange ermer, så tenker jeg den er en fin vårvariant og passer fint i jobbsammenheng. Ha på et skjerf, tette strømper og støvletter og den er fin til tidlig vår, eller kle den helt "av", bruk lettere sko til og den framstår som luftigere og mer sommerlig. 







Summer dress (2350,-) er en kjole jeg har hatt gjennom flere sesonger og er fremdeles en favoritt hos mange. Jeg tror det er fordi den fremhever det feminine uten å eksponere kroppen for mye. Båthalsen er elegant og dekker brystpartiet uten å bli for tett. Rynkene foran i den markerte og høyt plasserte midjen bryter opp bysteflaten. Kjolen har små og lette ermer som dekker overarmene akkurat. Midjen er plassert høyt og skjørtet har rikelig med vidde slik at mage, rumpe og lår og alle mulige tilhørende komplekser kan få være i fred under der. 







Ellens new dress (2350,-) er en hybrid av fjorårets Ellen dress og Ruffle dress. Halsen og ermene er flatterende og dekkende. Skjørtet er klokkeformet og har mye vidde. Det er godt med vidde i ryggen som du samler sammen med båndet som er sydd fast i sidene. 

I denne kjolen så prøver jeg å gjøre livet lettere for dere som er 160 cm høye og størrelse 44 som jeg har beskrevet i tekstene over. Om man har mye eller lite rynker i livet bak spiller ingen rolle så lenge DU føler at den passer. 

På filmen under viser jeg hvordan kjolen i størrelse 36 ser ut og knytes på en person som er 165 cm høy og har målene til størrelse 36. I filmen med Ellen på toppen av dette innlegget, så har hun samme kjole på seg i størrelse 38. Legg merke til at hun har ingen rynker i ryggen. Hun er ca størrelse 42 iflg. målskjemaet og er ca 163 cm høy. 

Kroppene våre er forskjellige og de er hva de er. Kjolen får ikke mine pupper til å bli større og de får ikke Ellen sine til å bli mindre. Men kan vi har begge på kjole som vi føler oss fin i på våre egne premisser. 







Dette er tre varianter av sesongens kjoler. Samme tankebane bruker jeg i hele kolleksjonen. Det skal være feminint og komfortabelt. Det skal være fremhevende, men ikke for avslørende. Hva som er rett for den ene kan være helt anderledes, men like riktig for den andre. 


Selin


Denne uken presenterer vi Selin. Hun er en 22 år gammel jente som studerer markedsføring og kommunikasjon i tillegg til å jobbe i skobutikken Roccamore. 


Over har Selin på seg Softer than Soft kimono dress i sort til 2700.  Støvlettene er fra Roccamore.

Selin er 163 cm høy og har på seg klær i hhv 44 og 46. Hun er en nydelig jente med en formfull og feminin figur. De strikkede plaggene mine smyger seg selvfølgelig rundt og med kroppen hennes.

Kimono kjolen dekker til bysten hennes og hadde blitt veldig streng og tung om den ikke hadde sittet tett og beskrevet formene hennes. Den A-formede skjørtedelen lager en fin bevegelse når hun går og hennes femininitet kommer til sin rett.



Det som ikke så lett kommer fram på bilder, men som er veldig tilstede i virkeligheten er Selines lette og feminine måte å bevege seg på. Hennes måte å føre kroppen sin på stemmer godt med hennes myke og vennlige framtoning. Med våre selvkritiske øyne, så ser vi sjelden slike verdifulle ting ved oss selv. Du er ikke bare en kropp med vekt og mål, men en helhet som inneholder mer enn dette.

Som designer er det veldig tilfredstillende å lage klær som framhever noe av det beste ved en person. Gode farger, gode linjer og komfort gir trygghet slik at resten av personligheten kan får uforstyrret plass.


På bildet over har Selin på seg Retro long jacket til 2300, Retro trousers til 1550 og Frances slip top i sort til 400,-

Dette settet har jeg i stor grad laget for å passe Selin sin figurtype. Den lange jakken dekker ryggen, rumpe og lår som er generelt store hang-ups. Mange vil dekke og gjemme bort kroppen sin uten å dekke og gjemme den bort. En designutfordring med andre ord :)

Retro jacket dekker og gjemmer til en viss grad. De 4 hektene som lukker jakken foran er plassert i bystehøyde og sitter så tett at jakken ikke spriker i bruk. Beltet bak er der mer for å lage innsving isteden for å knytes rundt som en slåbrok. 

Resultatet jeg vil fram til er linjen foran som går fra skuldrene til hektene i en V og deretter går utover til en omvendt V. Da brytes fronten opp i to, den forlenges og den diffuse X-linjen gjør det feminint. De lange, rette buksene under er med på å understreke dette. Strekker og forlenger. 


På bildet over har Selin på seg Softer than Soft Butterfly sweateri purple til 1550 og Retro trousers til 1550.  Glitterstøvlettene er fra Roccamore


Her har Selin på seg samme bukse som over, men her har vi blåst i å skjule og gjemme. Her er det en god helhet som teller.

Det er mye elastikk i retro buksene og for å ikke la det blir for rundt og mykt, så er bena laget rettere og har søm i pressen foran. Butterfly sweater sitter etter over hoftene og underermene, men er ledig i overdelen. Ton-i-ton detaljene på genseren gjør at den ser mindre ut enn den er. Dvs, underdelen blir forlenget og overdelen forkortet. 

Selv om dette antrekket ikke dekker så mye, så kan det for en større person oftere se nettere ut med mindre enn mer stoff på kroppen. 

Hva som ofte er utfordringen med å veilede kunder i å finne et godt antrekk er i hvilken grad kunden er "på lag" med seg selv eller ikke. Er de på lag er det lettere å finne fine antrekk og vi kan fortelle poeng ved designet som jeg har beskrevet ovenfor. Når det er tall på en størrelse som blir viktigst, da er slaget for en god og bærekraftig garderobe tapt.

Handler du på nett, så er det viktig at du leser informasjonen om produktet, bruker målskjemaet og ser på bildene eller filmene av plagget for å danne deg et så riktig bilde som mulig av hva du kan forvente av et plagg. Er du på ditt eget lag i tillegg, så er sjansene for å treffe blink mye større :)



Fargeglede!

Farger, farger, farger! Hva liker man? Hva kler man? Går man i vante spor eller er man flink til å utfordre seg selv? Eller må man det egentlig?

Når jeg skal lage ny kolleksjon og setter meg ned med fargekartet på garn med over 100 farger, så prøver jeg å møte hver firkant med nye øyne. Hvilke nye fargevennskap kan jeg få til?

På bildene over og under ser du Softer Than Soft long jacket i purple til 2300, Drape singlet i army til 500,  Cropped trousers i pepita til 1850. Glitterstøvlettene er fra Roccamore


Så er det nok med dere som med meg at man har favoritter som sniker seg inn helt "umerkelig" forkledd som noe "helt nytt"!! På et tidspunkt oppdager jeg dem og må tilbake et par skitt. Det er så lett å falle tilbake i vante spor men trives i.

Fargekartet har mange farger, men mange er ogå helt ubrukelige. 20 varianter av grå trenger jeg ikke. Garnprodusenten er italiensk og mange farger blir rett og slett for harde og skarpe for oss her oppe i nord.  Mange av fargene har jeg brukt flere ganger opp gjennom tiden, så de må få en pause. 


Denne sesongen var jeg på full fart inn i komfortsonen igjen :) Burgunderrødt og brunt og sjøgrønt. Eller bedre sagt, blått som enten heller mot rødt eller grønt. Når jeg samlet fargenummerene, så kommer harde fakta opp: 2 brukt i 2016, 1 brukt i 2020, 4 brukt i 2019! Nei, nei, nei. Av erfaring, så blir ingenting bedre ved å bruke for mange farger. Valget for deg som kunde blir for stort. Utvalget må allikevel fange både varme og kalde hudfarger. Her måtte det kuttes ned og snues rundt.

På bildet under ser du Retro jacket i purple til 1600, Drape singlet i army til 500 og Muss skirt i pepita til 1550. Glitterstøvlettene er fra Roccamore


Jeg tok et STORT skritt ut av sonen og så hardt og lenge på lilla. Minner om 80-tallet og friketidens batikk skyller over meg. Hvite bestefarstrøyer ble knytt og farget med Dylons tekstilfarge. Utvalget var meget begrenset, men lilla var en stor favoritt. 

Det tok litt tid før jeg klarte å se fargen med nye øyne. For å få lilla til å komme ut på den mer sofistikerte siden, så måtte jeg åpne øynene for andre "usj" farger. Som den lyse grønne salvie, den underfundige honey og tobacco som er for tilstedeværende til å være blass. Fargelæren trakk inn army-grønn, og som en myk og mørk kontrast brukte jeg brunt.

På bildet under ser du Retro Office jacket i purple til 1850, Drape sweater i army til 1350 og Sweeper trousers i pepita til 1950. Glitterstøvlettene er fra Roccamore


Da jeg endelig fikk hull på lillaboblen, så var det lettere å samle gode kombinasjonsmuligheter. Den italienske leverandøren av ullstoffer hadde noen spennende rutevarianter som ga de enfargede stoffene litt lekenhet og humør. Jerseyen fikk lysere toner siden de skulle lette hele strikkeantrekk og spille en viktig andrefiolin.

På bildet under ser du Softer Than Soft wrap jacket i old green til 1750, Sweeper trousers i pink check til 1950 og Drape sweater i tobacco til 1350. Glitterstøvlettene er fra Roccamore.


Og ser man det, der fikk jeg skviset inn en slags sjøgrønn allikevel ;) Som en slags støttekontakt som passet til alle de andre nykommerene. En som kunne vise alle de nye fargene hvordan Mette Møller universet fungerer. 

På bildene under er høstens lyseste og letteste kombinasjoner og en tydelig kontrast til fargene over som er av det mer pågående slaget. Men det er også slik jeg liker det. En enkel base man kan leke med - eller ikke.

For for første gang på flere sesonger kommer alt også i svart. Og det kan være du er som meg, kler deg i sort, men gledes stort over å se andre briljere med farger :)

På bildene over ser du Stofter than soft puff jacket i salvie til 1650,Drape singlet i tobacco til 500 og Muss skirt i pink check til 1550. Skoene er fra Roccamore.

På bildet under ser du Stofter than softbutterfly sweater i honey og salvie til 1650 og Cropped trousers i pink check til 1850. Skoene er fra Roccamore.