Episode 14: Hva er en normal størrelse?

Episode 14: Hva er en normal størrelse?

Klesbransjen er en av verdens største, men hvor mye vet vi egentlig om den?

Jeg, Mette Møller er klesdesigner og har drevet mitt eget merke i over 20 år. Min kollega Martine er markedsansvarlig i min bedrift.


Klespodden tar utgangspunkt i vår kunnskap og erfaring fra bransjen og dagens forbrukersamfunn. Vi vil snakke mye om oss og vår historie, hvordan er det å drive sitt eget merke. Men viktigst ønsker vi å øke bevisstheten rundt klær slik at både du og jeg som forbruker kan gjøre riktige valg for oss og verden.


Du kan høre vår nyeste episode her: Episode 14: Hva er en normal størrelse?


Bokstaven eller tallet på et plagg indikerer hvor stort eller lite det er. Det er der slik at du kan lettere finne fram til et plagg som passer deg. Så hvorfor oppleves da en M stor det ene stedet og liten et annet? Eller til og med i samme butikk? Hvorfor følger ikke alle klesmerker de samme målene? Størrelser er kilde til frustrasjon, og det er lett å ta det personlig om man er usikker på sitt eget kroppsbilde. Vi har erfart at dette gjelder kvinner i alle aldre. Å ikke være "normal" føles stigmatiserende om du faller utenfor både på det store og den lille siden.

Det finnes ingen internasjonale standardmål for størrelser. I min tid har jeg brukt mange gradører. Det er de som som lager et grunnmønster til i flere størrelser. Alle sier det samme, hvert enkelt merke bestemmer målene på sine størrelsene. Det som er ganske likt er hoppet mellom størrelsene, ca 4 cm i bredden og 2 cm i lengden.

Så er vi like langt? Jeg skal gi dere noen knagger dere kan holde fast i når dere er ute og handler klær slik at det blir enklere.


Alder


Kroppene forandrer seg fra man er 16 til 90 selv om man veier det samme. 

·     Barn til ungdom – de vokser jevnt opp og ut, men ikke begge deler på en gang. Derfor ser barn og ungdom noen ganger veldig tynne ut, selv om det ikke er fare på ferde. Dog er det viktig at foreldre forteller at dette er normalt, så de kan med trygghet gå inn i og gjennom utoverperiodene. 

·     Ungdom til voksen – man er ferdig utvokst og de kvinnelige formene setter seg. Kroppen er ny og spenstig på alle måter. 

·     Graviditet – Er en ekstremt situasjon for kroppen. Underveis i graviditeten åpner magemuskler og ribben seg. Huden strekkes og mange legger på seg i denne perioden. Det er ikke alltid kroppen kommer tilbake til utgangspunktet igjen. Om vekten sier det samme som før, så kan både muskler og skjelett ha flyttet på seg.

Småbarnsperioden - Det tar på å amme/ bære og løfte barn gjennom flere år. Armene er mye i en avrundet utoverstilling og hoftene skyter fram så bæring blir mindre slitsomt. Når vekten økes jevnt fra ca 3 kg og opp til 15-20 kg da skapes ny musklatur som tar plass.

Som man blir eldre, så får man mindre muskelmasse og lavere forbrenning. Gravitasjonen jobber hele tiden med å trekke alt på kroppen din nedover. I en period mellom 30 og 45 så kan kroppen holde seg ganske lik og man er moderat med mat, alkohol og soling. fra 45 og oppover spiller overgangsalderen inn på kroppen igjen. det er faktisk sammenliknet med pubertetsperioden hva hormoner angår. Når østrogenproduksjonen avtar så blir forbrenningen også lavere, og det man fpr på ekstra har det med å legge seg på midten av en eller annen grunn.

·     Alt dette er helt vanlige endringer som kan skje innenfor samme vektnivå. Så om du på grunn av aldersmessige endringer ikke lenger passer inn størrelse 38, så betyr det ikke at verden synes du er unormal.



Merker henvender seg til forskjellige målgrupper

En av grunnene til at forskjellige merker har avvik i størrelsene sine er fordi de henvender seg til forskjellige aldersgrupper. Bik Bok og H&M sin Divided henvender seg til unge mennesker mens Cubus og Cos henvender seg til mer voksne kvinner. Nå er det med rette feks Bik Bok og Gina Tricot har blitt kritisert for å ikke ha et større spenn i fasong på sine klær, spesielt bukser. For merker som henvender seg til unge jenter, så er det viktig de ikke bare tar seg av oppover perioden, men også utoverperioden jentene går gjennom. 

Og.... om du er 50, og synes toppen på Bik Bok er lovelig kort - så kanskje det ikke er akkurat deg de har hatt i tankene?

Misforstå meg rett, alle kan handle akkurat det de vil akkurat hvor de vil, men les størrelsene etter hvem merket har hatt sitt hovedfokus på, og ikke bli fornærmet om du må ha M og ikke S akkurat i denne butikken.


Mange merker baserer seg på designerens personlighet og kroppsform. Merket Isabel Marant  har en stil som er androgyn, bohemsk og noncharlant. Hun er ganske slik selv, lang, tynn og litt guttaktig. Følgelig vil hennes formspråk følge samme linje.

Filippa K beskriver stilen sin som «en tidløs skandinavisk minimalisme». Filippa selv er en vever, lys dame med et klassisk og elegant utseende. Hennes merke følger hennes personlighet.

Min egen stil beskriver jeg som «praktisk feminin, med vekt på rene enkle linjer». Om klærne mine  ikke er formet, så kan jeg fort se ut som en pinne. Bena og underkroppen er staut, midjen smal og overkroppen kort. Så blir klærne også slik. Alle de tre merkene tror jeg vinner på at designeren bruker og kjenner på feil og mangler ved eget design. Det gjør dem mer troverdige. Filippa K lager klær hun føler seg vel i, det samme med Isabel og megselv. 



Her er de tre designerene. Øverst Filippa Knudson, Nede til venstre, Isabel Marant og nede til høyre, meg, Mette Møller. Som dere ser, tre ganske forskjellige kvinner.



Designerens formbilde vil derfor resultere i føringer på størrelsene. I designverdenen er det ikke en bestemt mal for størrelse S eller 36. 

Når et merke har laget alle modellene sine, så graderes størrelsene utifra formen designeren har laget. Det er ganske vanlig at det er 4 cm forskjell i bredden og 2 cm i lengden. Klærne blir alltid bredere, men noen merker, som Noa Noa velger å ikke lage plagget lenger mellom hver størrelse.

Mine plagg er korte i livet fordi jeg selv er det. Dette har jeg både tapt, men mest vunnet på.

Jeg bruker størrelse 36 i mine egne smale bukser, men må opp i 40 hos Filippa K for å få plass til leggene mine. I Isabel Marant sine klær blir jeg helt borte, de er for vide og lange. Kjoler i størrelse 36, har midjen plassert 5-6 cm for langt ned. Jeg ser ofte ut som jeg har landet i en gardin.

På samme måte kan lange mennesker kan ofte se litt forvokste ut i min snuppete stil. 


Forskjeller mellom verdens etnisiteter

På verdensbasis, så har de forskjellige etnisitetene generelle likheter i kroppskomposisjon. Østerrikere er ofte lange og hengslete, afrikanere kan ha mye spenstighet i ben og rumpe, folk i Peru og Chile er lave, men tette og rette i figuren. Asiatere er også rette, men har slankere lemmer. Søreuropeere er ofte spinklere enn folk i Nord-Europa. Både lokale merker og de store kjedene tar også disse elementene i betraktning når de utformer størrelser. For H&M vil det være lite hensiktsmessig å tilby japanere akkurat samme plagg som amerikanere da de to etnisitetenes kropper er så forskjellige både i form og masse, i tillegg til kulturelle preferanser. 

Det sagt, så er det jo slik at folk flytter på seg og etnisiteter blandes. Det finnes nordmenn som har kropp som om de skulle være fra Asia, Afrika eller Østerriket. Mao, er det ikke lett å finne en mal som alle vil føle er normal, eller riktig. 

Bildet under er fra #IAmAllWoman kampanjen fra 2016


Så når du prøver på klær og 38 er passe i en butikk, men ikke i en annen, så se an butikkens forventede målgruppe, formstil, hvor merket kommer fra og personlighet. Dette betyr IKKE at en på 50 aldri kan handle klær på Bik Bok, eller at jeg aldri kan bruke Filippa K sine bukser. MEN, det kan være du bruker en annen type størrelse eller plagg i den ene butikken mot i den andre.

Dette betyr ikke at verden mener du er TYKK eller har FEIL kropp! MEN det betyr at du må finne ut av hvor du passer inn i dette bildet. Et plagg er ikke et tall, det er et produkt som skal passe deg. Om det er 38 og ikke 36 som passer, hva spiller vel det for rolle?

Jeg er enig i at det kan være vanskelig og fortvilenes å orientere seg, men om du tar hensyn til de overnevnte punktene, så kan det være du velger riktigere uten å få med en bøtte vonde følelser.


"Er det normale størrelser her?" er et spørsmål vi ofte får i butikken. Vi forstår hva det blir spurt om, men uten å vite hva akkurat denne kunden mener med hva som er "normalt" så blir det veldig vanskelig å svare på. Siden klærne mine er formet, så oppleves de ofte som små, derfor begynner vi med å svare nettopp det. Da kan vi lettere formidle merkets fasongbilde så plaggene kunden velger å ta med inn i prøverommet blir riktigere. Oftest så er det plaggets form i forhold til kundens, og ikke størrelsen som er feil.


Når et plagg er formsydd i et fast stoff som ikke gir etter, da oppleves størrelsen som liten som kjolen på bildet over. Under er det bilde av en strikket kjole som kan brukes på forskjellige måter. Den kan både være ledig og slank ettersom hvordan man knyter beltet, i tillegg er det god elastisitet i strikken. Dette plagget oppleves ofte som stort i størrelsen i forhold til kjolen over nettopp på grunn av form og materiale. Et godt eksempel på hvordan det er formen og ikke størrelsen som teller.


Våre størrelser sammenlignet med andre merker

Siden vi ofte fikk høre at størrelsene våre var små, så lagde vi en sammenlikning med andre merker. Det interessant å se hvor midt på treet vi ligger.

Str.40 Mette Møller Lindex HM Cubus Vero Moda
 Byste 96 92 92 98 96
Midje 78 76 76 82 76
Hofte 103 100 100 106 102


Sjekkliste:

Alder: Hvilken alder har du og hvilken har plagget?

Plaggets formål: Slack og casual eller fin og formell? T-skjorter er ofte ledigere i størrelsen en en formsydd drakt.

Hva det er laget av:  Strechy strikk eller fast vevet?

Designerens karakter og formspråk

Hvor kommer plagget fra: Forskjellige etnisiteter, forskjellige kropper


Håper dette var til hjelp! Dette med størrelser er ikke enkelt for hverken kunde eller produsent :)